Cari Blog Ini




Gambar Bayi Lahir Bersama Parasit Berupa Kepala Yang Tumbuh Di Perut

Doktor India telah memberikan peluang hidup baru kepada seorang bayi perempuan yang lahir dengan kepala melekat di perutnya. Mereka berjaya memisahkan kembar parasitnya dalam operasi empat jam yang rumit di JK Lone Hospital, Jaipur, India.

Bayi kembar parasit itu berupa kepala yang tidak mempunyai telinga dan mata, dan mempunyai tangan dengan tiga jari dan juga merampas nutrisi penting yang diperlukan untuk perkembangan sihatnya," kata ahli bedah.

Seorang wanita berusia 21 tahun yang tidak disebutkan namanya dikejarkan ke Hospital Ram Snehi, di Jahazpur, setelah mengalami rasa sakit selama kehamilannya.

Doktor melakukan imbasan sonografi dan ultrasound, dan diberi tahu bahawa dia mengandung bayi kembar. Namun, ia tidak diberitahu bahawa itu kembar parasit.

Tidak seperti kembar siam, yang tak terbentuk secara sempurna, atau sepenuhnya bergantung pada beberapa fungsi tubuh janin yang lengkap.

Menurut literature media, kes kembar parasit jarang berlaku dan diyakini berlaku satu per satu juta kelahiran hidup.

Dr Vijiyeta Garg, seorang pakar sakit puan yang merawat wanita tersebut, meyakinkan keluarga bahawa ibu dan anak dapat diselamatkan.

Setelah pembedahan berjaya, keluarga merasa lega bahawa ibu dan bayi itu berjaya bertahan hidup sebelum anak tersebut dirujuk ke Hospital JK Lone, kira-kira 540 km dari RS Ram Snehi,




----------------------------
Peminat Ray-Ban dan G-Shock? Dapatkan Kacamata Ray-Ban Original dan Casio G-Shock Original!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan