Misteri Di Sebalik Lagu Nenek Nenek Si Bongkok 3 dan Kaitannya Dengan Saka Nenek Kebayan - La iye Ker

Hot





April 09, 2017

Misteri Di Sebalik Lagu Nenek Nenek Si Bongkok 3 dan Kaitannya Dengan Saka Nenek Kebayan





  Kalau budak dulu dulu memang tahu la kan.. Permainan yang kena nyanyi lagi nenek nenek si bongkok tiga ni. Kira antara permainan popular jugak la budak budak kampung zaman dulu. Enjoy ok main permainan ni time2 petang kat padang rumput.






Kalau kampung aku dulu cara main dia.. sorang akan di ikat mata pegang watak nenek kebayang.. Yang lain2 akan berpegangan tangan membentuk bulatan. Lepas tu lagu nenek nenek si bongkok tiga akan di nyanyikan sambil mengelilingi watak nenek kebayan tu. Habis lagu tu masing2 ada duduk mendiamkan diri.. So yang pegang watak nenek kebayan tu nanti akan mencari salah seorang penganti dia dalam keadaan mata yang tertutup. Kalau tekaan dia betul.. maka orang yang tertangkap tu akan mengantikan dia sebagai nenek kebayan.



Ni la cara permainan nenek nenek si bongkok tiga



Memang enjoy jugak la masa kecik kecik main permainan nenek nenek si bongkok tiga.. Tapi selama aku hidup ni memang tak pernah dengat cerita atau kejadian mistik yang berlaku berkaitan lagu rakyat nenek nenek si bongkok tua tu. Malah sepanjang membesar dengan lagu tu tak ada seorang pun kawan2 sepermainan aku kerasukkan ke, atau di ganggu apa2 jenis makhluk halus tu. Sebab tu agak pelik & terkejut baca satu artikel yang berkaitan dengan lagu nenek nenek si bongkok tiga ni.


Katanya lirik lagu tu menceritakan sesuatu perkara yang misteri berkaitan makhluk ghaib. Kononnya lagu tu ada kaitan dengan saka nenek kebayan... Erkk.. Aku tak kata benda ni betul ke salah ok cuma yelah.. sepanjang hidup dok membesar dengan lagu2 tu.. Anak aku pun kadang2 dok nyanyi jugak lagu nenek nenek si bongkok tiga ni memang tak ada apa yang berlaku pun.


Apa yang aku baca dari artikel tu katany setiap lirik lagu ni macam umpama mentera & mempunyai maksud tersendiri.. Korang boleh baca maksud pada setiap lirik lagu nenek nenek si bongkok tua ni..

1) Nenek, Nenek Si Bongkak Tiga ,Siang Megantuk Malam berjaga.
Maksudnya:
Sesiapa yang terkena Gangguan Saka Nenek ini, mereka akan kerap Mengantuk di waktu siang, kerap sakit kepala manakala Sebelah malam tidurnya gelisah sukar tidur malam.

2) Mencari Cucu Di Mana ada Nenek ku kahwin Dengan Anak Raja.
Maksudnya:
Siapa terkena Gangguan ini, Memilih pasangan hidupnya amat sukar. Bila dah nak kahwin je tak Jadi, Bila berkawan je cepat panas baran dengan pasangan. Maksud Raja di atas Segala kemahuannya hendak di turuti, terutama pada pasangan yang berkahwin. Bila ia bergaduh, yang terkena Gangguan ini setiasa hendak mendengar katanya, walaupun ia Salah dia sukar hendak memohon Maaf Dan mulakan dulu, Cepat Berkecil Hati dengan semua orang Berhampiran dengannya Dan hendak di layan dengan penuh kasih Sayang Dan di manja. Masalah Saka ini menjadi panas pada pasangan Suami Dan Isteri..

3) Cucu tak dapat lari,Nenek Tua banyak Sakti..
Maksudnya:
Dalam perubatan Islam pengalaman seorang perawat Hendak Merawat Saka Nenek Tua ini mmg amat sukar. Ia amat licik. Kadang Bila Kita ruqyah Ia masuk dalam Tubuh pesakit, Macam beliau janji, janji nak keluar, janji nak jaga la, Tapi semuanya menipu. Bila dah berubat ke sana Ke sini Kejap je hilang lepas itu ada balik. Ia datang balik. Memang tak di nafikan Saka Nenek kebayan ini penuh dengan muslihat. Bila di ruqyah ada juga Saka Nenek kebayan ini ketawa dgn nyaring, Dah macam katanya dia jumpa tetapi dalam banyak Saka Nenek Kebayan la paling Banyak muslihat Dan kuat.

4) Sekarang Juga Nenek Mencari Siapa Kena Dia Yang Jadi..
Maksudnya..
Nenek tua ini sentiasa Mencari Waris Dan keturunannya. Siapa yang paling lemah semangat dia la yang kena. Dia sentiasa Mencari keturunannya yang lemah semangat untuk Nenek tua ini berdamping..

Yang aku baca ni katanya pengamalan sendiri seorang perawat merawat pesakit yang terkena gangguan saka nenek kebayan. Antara tanda tanda orang yang terkena saka nenek kebayan ni adalah..

1. Kerap sakit belakang/belikat
2. Kerap sakit kepala
3. Selalu kembung perut
4. Keguguran rambut
5. Kitaran haid tidak normal
6. Sukar mendapat zuriat
7. Sentiasa rasa panas (hendak marah) dengan pasangan
8. Selalu bermimpikan bayi, menyusukan bayi & bermain dengan bayi
9. Kerap bermimpi nenek tua
10. Selalu ternampak kelibat nenek tua

Jadi kalau hangpa ada simtom2 kat atas.. Try la merujuk kepada mana2 pusat rawatan Islam. Yelah.. kita tak tahu kan benda benda macam ni tak mustahil boleh berlaku kat sesiapa saja. Sebab dari artikel aku baca saka nenek kebayan ni sentiasa mencari pewaris dia. Sapa terkena saka dia, menjadi target dia la kot kan.. Jenis saka ni memang perlukan pewaris untuk dia terus hidup.


Apapun.. untuk mengelak dari sebarang gangguan jin & syaitan ni sentiasa amalkan zikir & ayat ayat Al Quran jer.. Saka apapun takkan boleh lawan dengan kuasa Allah. Depa tak kebal sangat pun dengan ayat ayat Al Quran. Insya Allah.. Allah akan melindungi diri kita & keluarga kita.


kredit

http://ift.tt/2p7YjBx

Kalau rasa merepek, tanya dia terus.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan