-->

April 09, 2019

Gambar-Gambar Perpustakaan Tanjung Aru Yang Dirosakkan Pengunjung.

Oleh : Sacha Gerard
 

PERPUSTAKAAN BARU TG ARU MULA 'DIROSAKKAN' PENGUNJUNG?

Kesian library baru di Tanjung Aru kita. Mentaliti masyarakat masih tidak berubah. Tidak pandai bersyukur dan terlampau obses.

 



 
Ibu-ibu yang bawa anak ke sana tolong pantau dan ajar anak-anak, library budaya ilmu, bukan lokasi bersiar-siar atau berseronok.

Sepanjang berkunjung di sana, ada ruangan yang suda mulai di conteng di dinding-dinding terutama tingkat untuk kanak-kanak.

Yang lain, saya tengok ada kanak-kanak yang tinggal sekitar area Tanjung Aru yang berkeliaran di dalam library dari awal pagi sehingga waktu maghrib tanpa pemantauan ibu bapa. Baca buku pun tidak, tapi bermain dari satu tingkat ke tingkat yang lain.

Ada juga murid sekolah berpakaian biasa secara berkumpulan menumbuk-numbuk button lif dan sempat ditegur oleh saya sendiri.

Apabila saya masuk ke tandas, saya lihat sebotol gel hand wash tumpah di dalam sinki. Membazir.

Pesan saya kepada ibu bapa;


1- Saya harap ibu bapa yang mau seronok-seronok, bagus kamu pigi ke Perdana Park ataupun Imago.


2- Tolong ajar anak kamu beradab dalam library dan jangan macam jakun.


3- Kalau kamu nda pandai jaga dan didik anak kamu ketika berada di tempat awam, sila meninggal!

Saya cadang kepada library:

Pertama, pihak library perlu tambahkan sukarelawan/staf bertugas untuk memantau ketika weekdays terutama di lokasi tumpuan.

Kedua, setiap kali ada pengunjung, perlu ada sesi briefing secara berkumpulan mengenai library agar mereka yg datang perlu maklum mengenai tatacara penggunaan di dalam library.

Ketiga, perlu banyak papan tanda peringatan di banyak sudut.

Keempat, kenakan tindakan tegas secara spontan dengan meminta mereka yang membuat vandalisme dikeluarkan dari library serta merta.

Moga ada kebaikan untuk kita semua. Sebarkan untuk kepentingan library baru Tanjung Aru kita!