-->

April 15, 2017

Saya Menyesal Kerana Tidak Bertegas Dari Dulu...Sekarang Kesan Gadget Pada Anak Saya Sangat Menakutkan,Semua Ibu Bapa Wajib Baca!!



Awal perkenalan dengan alat pas Shafraan umur 10 bulan. Awalnya terbiasa melihat kakak-kakaknya main game di tab. Dari sekadar jadi penonton lama kelamaan dia jadi tertarik untuk mencuba. Seiring bertambahnya usia, gadget merupakan barangan yg tidak boleh dipisahkan dlm kesehariannya. Bermain pelbagai jenis game sampai berjam2 bahkan game bagaikan lagu lullabies buat dia.


Bagaimanapun main game dulu baru boleh tidur. Dan itu berlangsung setiap hari. Awalnya saya membiarkan. Saya memberikan. Saya memfasilitasi. Kerana bagi saya alat adalah senjata ampuh saya untuk menenangkan dia. Sewaktu dia marah dan menangis saya pasti akan memujuknya dengan bermain game. Dan memang dia akan terus tenang.





Di umurnya yg ke 2 tahun sebenarnya saya sudah melihat tanda-tanda ke'kaku'an dari caranya berinteraksi dengan persekitaran sekitarnya. Contohnya bagaimana dia bertindakbalas kepada permainan Manual (kereta2, pesawat, dan jenis permainan lain yg dimilikinya). Pernah sekali saya mendapati dia hanya memegang kereta2nya sambil diam saja. Tidak ada gerakan seperti seorang anak laki2 yg diberi kereta mainan yg pasti sudah memainkannya sambil meniru suara kereta sebenar. Dia kebingungan fikir saya. Kerana selama ini dia hanya terbiasa menggerakkan jari2nya mengikuti aliran permainan dari dalam gadgetnya.


Keanehan lainnya dan yg paling membimbangkan ialah kekurangan kosa kata yg boleh dia ucapkan. Padahal anak2 sebaya dia seharusnya sudah boleh bercakap dgn kosa kata yg lebih variatif. Dalam hati saya sudah was-was...bimbang dengan perkembangan kanak-kanak lelaki saya. Sempat bertemu dengan doktor mengenai adakah hubungan antara alergi tinggi yg diderita Shafraan dengan keadaannya ini. Dan jawapannya adalah tidak ada. Kemungkinan besar pengaruhnya adalah kurangnya interaksi daripada ibu bapa dan ahli keluarga yg kurang berkomunikasi / merangsang Shafraan agar memperbanyak perbendaharaan katanya.


Dan hati kecil saya berbisik ... alat-lah penyebabnya. Sejak saat itu saya mula mengehadkan penggunaan alat di rumah. Seringkali saya mesti mengalah menghadapi karenah Shafraan krn saya berkeras tidak memberikan alat ke dia. Dia ngamuk, nangis, melempar semua barang ke arah saya dan siapa saja yg ada di dekatnya termasuk kakak2nya. Dia susah makan, susah tidur dan nakal. Sangat degil. Itu berlangsung kira-kira 3 hari. Dan pada akhirnya kasihan. Itulah sebab akhirnya saya memberikan lagi alat kepada dia. Dan keadaan rumah jadi tenang kembali.


Kemuncaknya sekitar 2 bulan yg lalu saya ke RS buat imunisasi si Debay Raisha kakaknya. Bertemu dengan doktor dibahagian perkembangan anak dalam komunikasi. Semua permasalahan kami rujuk termasuk bertanya tentang keadaan Shafraan. Akhirnya doktor cuba menguji motor halusnya. Dan hasilnya semua perangsang boleh Shafraan buat dan soalan dari doktor boleh dia jawab walaupun kata2nya belum terlalu jelas. Alhamdulillah bermakna Shafraan normal2 saja. Mungkin hanya masalah waktu sahaja sehingga dia boleh bercakap dgn jelas krn setahu saya anak laki2 memang agak lambat soal masalah bicara dibanding anak perempuan. Begitu fikir saya.


Tapi ternyata doktor punya diagnosis lain. Menurut doktor Shafraan sekarang dalam keadaan Speech delay atau kelewatan bicara. Tidak tanggung2 perkembangan bicara Shafraan terlambat 1 tahun dari umurnya yg sudah 3 tahun 4 bulan masa itu. Speech delay adalah istilah yg digunakan untuk menggambarkan adanya hambatan pada kemampuan bicara dan perkembangan bahasa pada anak kanak-kanak, tanpa disertai kelewatan aspek perkembangan lain. Pada umumnya mereka mempunyai perkembangan intelegensi dan sosial-emosi yang normal. Menurut kajian, problem ini terjadi atau dialami 5 hingga 10% anak-anak usia prasekolah dan lebih cenderung dialami oleh anak laki-laki dari pada perempuan.


Doktor menyarankan agar Shafraan ikut Terapi Okupasi / Sensori Integrasi untuk merangsang kemampuan bahasa dan kosa katanya. Setelah itu baru dilanjutkan ke Terapi Wicara. Ya Allah... pernyataan dari doktor itu bagaikan guntur disiang bolong. Baru saya sedar sayalah punca Shafraan jadi begini. Saya tidak mau ditugaskan dgn suara tangisan / rengekannya. Saya tidak mahu melihat rumah berantakan krn mainan beliau. Saya tidak mahu repot. Saya tidak mau capek. Saya EGOIS. Itulah kesalahan terbesar saya sebagai seorang ibu. Dan baru sekarang mata saya terbuka lebar tentang keadaan anak saya. Bagaimana boleh saya tidak peduli pada hal ini selama bertahun2? Bagaimana boleh saya mensia-siakan masa2 emas pertumbuhannya dgn sibuk dengan hal dirinya dengan alat yg jelas jelas tidak ada gunanya selain kesenangan sementara?


Menyesal..sangat menyesal..seandainya masa boleh diulang kembali pasti saya tidak akan melepaskan peluang untuk mengajar dia bercakap. Namun nasi sudah menjadi bubur Penyesalan pun tiada guna Satu yang pasti adalah bagaimana cara memperbaiki keadaan anak saya. Setelah berbincang dgn suami kami bersetuju bahawa kami tidak akan mengikut sertakan Shafraan dlm terapi itu. Kenapa? Kerana kami percaya bahawa anak kami boleh dan akan boleh bercakap seperti anak2 sebayanya. Dan kerana ini adalah sepenuhnya kesalahan kami sebagai ibu bapa khususnya saya sebagai ibunya maka kamilah yg akan bertanggung jawab sepenuhnya tanpa campur tangan oranglain.


Sejak hari itu penggunaan alat ditiadakan. Awalnya dia nangis sambil minta tab tapi dgn tegas saya kata tab rusak. Besoknya dia minta lagi. Tetap saya bilang rusak. Selama kurang lebih seminggu dia masih sering meminta.


Tapi alhamdulillah akhirnya dia mula lupa dan mula membuat aktiviti baru. Entah lari2 kecil di dlm rumah, menyusun kereta2, main kapal terbang, memanjat tempat jemuran baju saya?. Membongkar laci buku kakak2nya, ambil buku dan pensil trus mula mencorat coret. Bosan dengan buku pindahlah dia corat-coret ke dinding. Hasilnya? Rumah tidak pernah boleh rapi. Mainan berantakan. Tapi ada kemajuan pesat pada diri Shafraan. Pembendaharaan katanya sudah lebih banyak. Bahkan sekarang dia sudah boleh bicara membentuk ayat. Walaupun masih belum terlalu jelas tapi saya sudah sangat bersyukur dgn keadaannya sekarang.


Ini adalah pelajaran bagi saya sebagai orangtua. Kita sayang sama anak...ibu bapa mana yg tidak?


Tapi ibu bapa pun harus lebih cermat memilih mana yg boleh dan tidak sepatutnya diberikan kepada anak. Jangan sampai krn pola asuh kita boleh memberi kesan buruk kepada masa depan mereka. Saya tidak melarang atau menghakimi orang tua yg masih memberikan alat kepada anak2nya. Saya hanya berkongsi pengalaman sahaja. jangan sampai apa yg terjadi pada Shafraan terjadi pada anak2 lain.


Cadangan: Pentingnya peranan ayah dalam kecerdasan emosional anak..


SAVE OUR CHILDREN FROM GADGET. BIARKAN MEREKA MENIKMATI GOLDEN AGE MEREKA DENGAN CARA SEMULAJADI KERANA BELUM WAKTUNYA MEREKA BERSENTUHAN DENGAN CANGGIHNYA TEKNOLOGI?


Ummu Shafraan
Manado 04 Ogos 2016