-->

Julai 10, 2018

Begini Rupanya Kehidupan Sebenar Banduan Dalam Penjara..

Mahu tahu kehidupan banduan di dalam penjara? Rasanya rata-rata dari kalangan pembaca tidak pernah duduk dalam penjara atau mengalami sendiri penderitaan yang dilalui oleh banduan semasa dipenjarakan. Berikut adalah serba sedikit kehidupan banduan dalam penjara. Semoga perkongsian dari Khai ini menginsafi kita semua.

Oleh : Khai Art Zfar
 

Ramai yang tak tau life dalam penjara macam mana. Ada yang perit ada yang mewah, basically ni apa yang aku tau sebab mostly family member aku kerja pegawai penjara termasuk bapa aku. 

Okay first kategori banduan ni banyak. Tak silap ada dekat 7 dan dikategorikan ikut warna baju *correct me if im wrong. 


Ungu banduan reman.

Putih untuk tahanan pendek macam bawah 6 bulan.

Merah untuk 6 bulan ke atas tapi dorang pakai dalam 2-3 bulan camtu je.

Hijau selepas 3 bulan dia akan pakai baju ni.

Biru mostly untuk tahanan seumur hidup.

Hijau pucuk pisang = pra bebas(lagi 3 bulan nak bebas camtu).

Last sekali baju putih belang merah yang ni untuk banduan akhir (yang nak kena gantung).

So apa proses dia sebelum masuk dalam sel ni? Semua barang of course la kena bagi untuk disimpan dan direkod.

Yang peritnya dorang kena bogel. Sebab apa? First takut ada barang terlarang, second sebab nak check parut.
 

Kenapa nak check parut? sebabnya untuk elakkan dari pegawai kena tindakan atau nak tau samada banduan ni kena dera ke apa di penjara. Jadi pemeriksaan parut ni akan direkod. Kalau lebih tu faham-faham laa.

Untuk dibogelkan tu tak pasti lagi ada ke tak tapi ikut logik memang patut pun. Ok dah bogel dorang ni diminta ketuk ketampi. Untuk yang perempuan tak pasti.
 

Kenapa kena ketuk ketampi? Sebabnya banduan ni kalau dah terdesak sanggup buat apa je termasuklah masukkan bahan terlarang dalam bontot dorang, yang perempuan makcik aku cakap siap sumbat dalam cikpit dia lagi fuhhh.
 

So dah diperiksa semua, yang lelaki rambut kena rapat tak silap antara no 1 dan 2 dan pakai baju penjara.

Kalau perempuan yang mengandung macam mana? Okay ni menarik dorang memang boleh bersalin dan akan dibawa ke hospital kerajaan macam biasa tapi akan ada pegawai la yang jaga termasuk banduan lelaki yang sakit.




Untuk banduan perempuan yang bersalin tapi masih dalam tahanan reman, anak dorang tu dibolehkan berada dalam penjara sampai umur dorang 3 tahun *correct me if im wrong. Makcik aku cakap pernah dorang lepaskan budak tu dalam penjara, dia sendiri cari sel sebab dah tau kat mana mak dia.
 

Okay pastu camne mandi pula? Hahaha penah dengar tak pasal kalau sabun jatuh jangan kutip? Especially untuk lelaki lah.
 

Dorang ni mandi ada masa dia dan dikawal ketat. Cara mandi dia dalam satu kawasan besar then ada kolah besar juga. Mandi ramai-ramai. Bila pegawai cakap 1, so dorang pun kena jirus 1 kali air dekat badan dan sampailah kiraan yang terakhir, kalau 10, 10 kalilah jirus.

Yang paling perit bila nak membuang lah. Fuhh dan yang ni macam mewah sikit lah, siapa yang dapat penjara lama macam penjara Taiping, Batu Gajah kalau tak silap memang azab!

Dorang kalau nak membuang bagi penjara lama ada satu bekas plastik sebesar baldi kecik tu. So kena buang dalam tu weh bukan macam jamban yang kite tengok selalu tu.
 

Pastu tandas dalam sel ni dia cover dengan dinding kecik je. Kalau korang berdiri dinding tu adalah paras lutut. so kalau korang cangkuk nak buang air, bahagian dada atau leher ke atas confirm nampak
 

Lepas tu dah membuang, bukan ada air weh! Korang kena bawa pula bekas tu keluar dari sel letak atas kepala ke apa tah then buang ke satu kawasan. One for all , all for one! Tu bagi penjara lama lah, penjara baru macam penjara cangkung tu haa. Senang dah. So siapa yang kena penjara Taiping dan penjara lama lain. Siap sedialah! Hahaah.
 

Satu sel berapa orang pula? Okay penjara dah tetapkan bilangan dalam satu sel kena ganjil dengan jumlah minimum 3 orang kecuali banduan akhir.
 

Sebab apa? Sebabnya untuk elakkan kejadian buli dan liwat etc. Dan dorang takkan tetap jumpa orang yang sama dalam satu sel. Mostly akan rotate.
 

Selalu je ada kes-kes camtu.. setengah penjara tu kedudukan penjara atas bawah dekat-dekat je. Pernah ada kes untuk banduan perempuan, dorang main libas tetek atas bawah. Hahaahh.
 

Makan pula camne? Haa ni pun mewah! Dulu sekadar ikan kering dengan nasi putih je. Sekarang complete meal! Kadang sampai 5 kali sehari. so apa yg dorang makan? Nasi lauk rotate. Dan wajib ada buah.

Kalau time raya lagi heaven. Family datang bawa makan sedap-sedap! Pastu yang bestnya pernah aku teman bapak aku order KFC satu lori sebab nak bagi banduan makan in case family tak bawa makanana dan dorang beli kat situ.

Pernah satu hari tu bapa aku runsing tak jumpa orang jual lemang dalam kuantiti banyak sebab takut banduan bising tak dapat makan dengan family diorang time hari raya.

Basically banduan ni hidup sama macam kite gak dalam penjara bezanya terkepung dalam tembok batu. Dalam penjara pun dorang bekerja dan diberi upah. Ada yang masak, jahit, tukang semua la pendek cite.

Satu gaji dorang kalau tak silap sehari 20 sen-50 sen camtu, dan duit tu dorang boleh beli makanan dalam tu, baju baru or sabun untuk kegunaan dalam penjara.
 

Rasanya pasal banduan dengan life dorang dah settle kot. Sekarang meh nk cite pasal banduan akhir. Dorang ni akan ditempatkan dalam satu bilik khas asing dan duduk sorang. Bilik tu pulak hanya ada ruang kecik sebesar kotak tisu untuk cahaya masuk.
 

Sebelum ke tali gantung, dorang ni boleh request nak makan apa je, bagi yang muslim confirm la takde selera. Tapi yang non muslim ni order macam-macam nak merokok la apa lah.

Gantung ni ada prosedur dia. Kalau yang muslim dijatuhkan hukum hari isnin, dia akan tunggu sehingga hari jumaat untuk digantung. Masa pula akan digantung antara 6-7 pagi.
 

Ayah aku cakap paling kesian tengok family lah. Sebab sebelum gantung pagi tu dorang boleh jumpa family dan mostly speechless hanya menangis je.

Pastu bila dah gantung. Leher dorang hanya akan tinggal sebesar dua jari je, bahagian trachea. Bila buka tali gantung tu macam-macam bunyi akan keluar. Tapi tu bunyi angin bukan sebab mayat tu hidup ke apa.
 

Leher dorang pun takkan luka, sebab dekat tali gantung tu ada macam kain yang cover leher. Dan masa gantung kalau ada kaki yang menggelupur tu bukan sebab tercekik tapi sebab leher dah patah. Mayat banduan pun tak akan di post mortem.
 

Okay banduan akhir pun dah habis cite dia. Sekarang bab hukuman sebat yang paling aku takut time kecik-kecik lol hahah.
 

Untuk perempuan hukuman sebat dia bukan mcam lelaki. Dia akan sebat dengan tangan yang nak sebat tu kepit buku di ketiak. Kalau lelaki haa amik lajak lah untuk sebat.

Tukang sebat pula akan dipilih based on paling power dan kental hati dia. Rotan dia ada banyak jenis dan akan rendam dalam clorox untuk elakkan jangkitan. Tukang sebat pun setiap satu sebatan ada upah dia dalam rm2-5 satu sebatan.
 

Bila nak kena sebat. Banduan akan dibogelkan dan pakai cawat khas, cover depan. Ada tali kat pinggang tapi bahagian bontot nampak. Terus sandar dekat satu kusyen ni.

Tangan dan kaki dia diikat atas bawah, pastu muka banduan akan mengadap pegawai, sorang pegawai akan tekup leher banduan ke bawah. Time kena sebat tu macam-macam la keluar, selain meraung, muntah berak kencing pun dah biasa weh.
 

Hukuman pula, tengok keadaan banduan, kalau kena berpuluh sebatan tu memang akan buat separuh-separuh, kadang tak sampai 5 pun dah stop. Sebab bontot dia dah teruk sangat. Pengsan jangan cakap lah. So akan disambung bila keadaan fizikal dia dah okay.

Bila dah kena sebat, confirm tak boleh diri. Dan memang akan meniarap je, nak buang air tu confirm pedih silap haribulan tak sanggup nak buang. Tu la buat jahat lagi!
 

Oh mana-mana sekolah or NGO boleh je contact mana-mana penjara sebab dorang memang ada buat roadshow demo sebat.

So last sekali pasal penjara. Hampir setiap negeri ada penjara dia. Dan setiap penjara ni ikut aturan hukum dia. Macam Batu Gajah untuk dadah, Kajang untuk penjara wanita dan semua, gantung pun ada tempat dia tak semua penjara ada.
 

Even sesetengah penjara memang lama gila, tapi ada penjara baru yang canggih weh sampai paling canggih dekat Asia.

Antara penjara yang canggih, korang boleh tengok penjara Tapah, penjara Pokok Sena dengan penjara Jawi.
 

Canggih sebab apa? Contohnya Menara Tinjau. Beza penjara baru dengan yang lama, yang baru guna sistem kamera, yang lama masih lagi ada pegawai jaga Menara Tinjau.

Kamera dia pun canggih gila, boleh zoom lebih 500 meter. Sampaikan langsir pun ada yang boleh tembus. Pastu kat setiap dinding akan ada detector. Jadi benda apa-apa yang lintas situ automatik kamera akan fokus dekat dia.

Okay sebelum end story nak cite pasal 'pra bebas'. Pra bebas ni dorang boleh keluar dari kawasan penjara (sekitar perumahan kakitangan) tapi sebelum jam 5 dan dipantau rapi pegawai-pegawai.
 

Dorang ni kalau lari juga memang bodoh lah sebab bila kena tangkap sia-sia since lagi berapa bulan je dah nak bebas, dorang ni bila dapat keluar bukan saja-saja.
 

Dekat area rumah kite orang, banduan ni lah yang kutip sampah, tukang kebun, kerja dobi, bengkel kayu semua. Sebab tu penjara ada produk dia sendiri and teliti.

So kalau korang nak cari kuih raya, perabot, samping atau makanan ke boleh je pergi galeri penjara. Dijamin kualiti dan terbaik. Buang sikap jijik korang tu sebab dorang yang bekerja ni adalah yang hampir bebas. Bagi peluang.
 

Itu je la kot. hahah thanks for reading! Maaf kalau ada yang tersalah point heheh.
 

By the way, segala thread di atas tiada kaitan dengan yang hidup atau mati. Sekadar perkongsian untuk ilmu. Mohon maaf kalau ada tersalah info.