-->

April 09, 2019

AIA Takaful Dikecam Kerana Buat Hal..

Kisah tuntutan insurans yang bermasalah tular kembali di laman sosial. 

Kali ini seorang ibu yang dikenali sebagai Nurul Atiqah menceritakan bagaimana beliau kecewa dengan sistem AIA Takaful yang dianggapnya tidak cekap dan menyusahkan pelanggan mereka.

Oleh : Nurul Atiqah

Bismillahirrahmanirrahimmm..


Sedih bila benda ni jadi kat anak aku.. Apa yang membuatkan aku sedih ialah;


1. Rayyan ada Medical Card dari umur Rayyan 1 tahun lebih (mula ambil 19/10/2015) aku ambil serentak dengan medikal kad suami isteri aku.



2. Monthly bayaran dia hanya untuk medical card RM113.10 dan untuk aku suami isteri RM135.

3. 6/4/2019 - dalam 5.15 petang tangan Rayyan tersepit, jam 6 petang aku dah sampai ke Pantai Hospital Sg Petani, lepas X-Ray doc Pakar Ortho cakap jari manis Rayyan retak & kuku jari tengah tercabut.. Rayyan akan kena undergo full bius operation nak pasang dawai & cabut kuku..

Disebabkan last Rayyan makan jam 3.30 petang doctor plan nak buat operation jam 9 malam di hari yang sama. So Rayyan kena puasa..

7.30 malam aku diberitahu yang medical card Rayyan dah lapse. Terkejut aku! Selama ni aku bayar dah 4 tahun kan? Terus aku call agent tapi jawapan yang aku dapat ialah:

"Saya boleh check isnin ni Atiqah sebab bila polisi dah lapse bahagian ofis yang boleh tengok.. itu pun time ofis hour"

Ya Allah!! Time office hour??!!!!! That means Isnin ni? Aku kena tunggu lagi 2 hari?!


Ini baru minor injury, kalau accident teruk macam mana?? Kalau melibatkan nyawa macam mana?? Nak tunggu Isnin jugak?

Bila aku tanya agent, so far ada termiss bayar ke? Dia cakap hanya boleh cek Isnin ni.. Aku rasa macam nak nangis.. Sampai hati kau buat aku macam ni?? Aku bayar selama 4 tahun tak dapat sebarang information yang aku ada missed bayaran ke apa tapi suddenly terus tak boleh guna? Dah tu anak aku macam mana? And agent aku pun tak boleh nak confirm sama ada kalau aku dahulukan duit simpanan aku, aku boleh refund tak?

So, lepas sejam lebih bincang dengan parent aku, masatu dah dekat nak jam 8-9 malam, aku pun decide nak transfer ke GH.. Sebab aku tak sure berapa payment yang aku akan hadap..

Bila ke GH aku kena undergo same procedure, x ray & warded.. Cuma GH aku takde la boleh dapat immediate surgery macam kat Pantai.. 


Kalau ikut plan doctor ortho, jam 9 malam sabtu surgery, esok dah boleh balik.. Tapi bila kat GH, kenalah tunggu Ahad surgery & Isnin baru boleh balik.. (Mujurlah Kedah kerja Ahad, kalau tak, tak sure bila kena surgery).. Kul 11 malam baru Rayyan warded & jam 12 barulah luka di cuci.. Kesian anak aku, suffer selama 5 jam sampai tertidur atas wheelchair.. Dan aku & babahnye kena hadap emergency unpaid leave cuti hari Isnin di Sungai Petani, Kedah.. Jauh dari rumah kami di Perak..

Letih, sedih, marah, buntu semua ada..



Tunggu Isnin baru boleh update punya jawapan memang aku tak boleh terima.. Oleh kerana terlalu marah dan sedih, aku pun hantar email ke Aia.. (jam 2 pagi hari Ahad).. Tapi sampai ke harini aku tak dapat reply seperti yang aku nak..

Aku ada call no customer service kat kad, katanya dorang tak terima bayaran aku dari January - March 2019 (aku bayra kut.. refer pada attachment aku punya bukti pembayaran) tapi detail selebihnya memang kena tunggu Isnin.. 😰
 


Dan apabila tiba hari Isnin, aku tanya agent update..


Aku ada terskip payment pada bulan 9/2017 which is aku rasa aku sangat terkejut sebab kenapa aku tak diberitahu? Tiada sebarang notis, message & information.. Dan aku pun tak boleh nak trace sebab aku dah tukar hp.. 2017 kut.. 2 tahun lepas..

Tapi yang jadi persoalan, kenapa 2017 punya payment hanya detected pada 2019? Dan tanpa sebarang informasi, terus kad aku jadi lapse..

Kalau aku nak activatekan balik kad aku (restore policy), aku kena byr 2 bulan Rayyan punya policy, dan aku punya policy dalam 3 bulan total RM700.00++.. 


Ini satu lagi persoalan, aku ambil serentak dengan Rayyan, bayar monthly serentak, tapi kenapa policy aku kena 3 bulan bayaran? Jawapannya adalah : Ada renewal price started from end of last year (agent akan konfemkan balik bila start implement harga baru)!! Aku tak tahu dan tak pernah diberitahu pasal ni!! So bila accumulate tu yang jadi tambah lagi 1 bulan..

Aku betul-betul kecewa:

1. Aku tak pernah dapat info any payment terlambat atau tak bayar atau lapse.


2. Agent aku pun tak boleh trace payment history aku (kena tunggu office hour Monday-Friday).


3. Anak aku kena undergo 2 kali procedure yang sama & memenatkan & menyakitkan di dua hospital (5 jam tunggu).
 

4. Aku terpaksa ambil unpaid leave sedangkan surgery boleh setel malam tu jugak kalau card aku tak lapse.

5. Aku dah bayar 4 tahun tapi tak pernah dapat sebarang bukti payment dah received (sms/email/surat/resit).


6. Payment aku katanya termiss dari 9/2017 tapi bring forward sampai tahun ini & suddenly lapse tanpa bagi tahu.


7. Aku tak dapat sebarang notis price renewal.


8. Agent suruh aku call customer service untuk update nombor telefon aku sedangkan aku tak pernah tukar nombor telefon aku dari zaman UiTM lagi.


9. Customer service Aia sangat susah nak reach, asyik mesin saja yang jawab sampai telan topup aku almost RM10 (aku tau zaman sekarang orang tak pakai topup dah, cuma aku tak dan nak pi tukar ke bil lagi).


10. Waktu price renewal untuk Rayyan pun aku hanya diberitahu selepas aku bayar tak cukup & kena topup (as per screenshot).



 
11. Agent bagitahu Aia akan inform direct pada customer for any price renewal (aku tak pernah dapat, so agent soh aku update no telefon aku kat customer service untuk lebih cepat).

12. Aku tak bleh claim payment yang aku dah buat kat Pantai Hospital (almost RM500) selagi aku tak bayar Aia that RM700.00++.. Kalau korang jadi aku, korang nak bayar lagi dengan system yang huruhara macam ni???.

Tujuan aku tulis macam ni adalah sebab aku nak dapatkan clarify secepat mungkin dari Aia sebab aku dah guna cara email tapi takde feedback.. Aku dah letih call customer service.. Aku bukan tak sabar, aku dah sabar banyak weh, kalau ikut tak sabar, sabtu tu jugak aku dah bising macam orang gila..

Sekarang aku & suami memang dah trauma dengan Takaful.. Cuma aku akan maintainkan Riyadh punya Prudential sebab aku rasa more secured sebab aku dapat monthly resit secara pos dari Prudential & setiap kali aku buat bayaran melalui Maybank2u, aku boleh view my past bill sedangkan Aia tidak.. 


Aku akan ke Maybank untuk trace balik adakah aku memang terlepas bayar bulan 9/2017 tu.. Tapi to all my fellow friends, please jadikan pengajaran, keep your resit betul-betul.. Dua tahun lepas punya payment masih boleh akibatkan kerugian buat korang...

Regards;
Omi Rayyan & Riyadh yang sangat kecewa & sedih.