-->

April 30, 2019

Gara-Gara Suami Perokok Tegar, Anak Sendiri Jadi Mangsa..

Siapa kata perokok tak menyusahkan orang lain? Siapa kata asap rokok tak membawa musibah dan penyakit pada orang lain?

Perokok tegar sudah semestinya mempertahankan tindakan bodoh mereka meskipun sampai ke tahap menyusahkan dan membawa bencana kepada pihak lain.

Kisah dibawah ini, yang dikongsikan oleh ibu Syuhada wajar dibaca dan dijadikan teladan oleh golongan perokok tegar khususnya buat para suami dan bapa-bapa diluar sana. 

Setakat ini, kisah tersebut telah dikongsikan lebih dari 7,000 kali oleh pengguna Facebook, semestinya golongan wanita.

Jadikan iktibar, jangan kerana rokok anda, anda memangsakan orang lain.

Oleh : Syuhada Redzuan
 
Sebelum ni aku selalu share budak yang kena jangkitan kuman paru-paru. Sekali kena dekat anak sendiri yaAllah taktahu nak cakap macam mana bukan sorang tau, dua sekali kena 😭.

Paling sedih ada yang cakap aku ni tak alert jaga anak-anak sebab pi kerja cuci homestay bawak anak-anak sebab tu anak kena jangkitan kuman. Aku ni sebagai ibu tak kan la nak tengok anak sendiri sakit. Time jadi macam ni semua nampak buruk aku as ibu. Dah tu kalau aku keja takan nak tinggal anak kat orang. Anak susu badan lagi memang tak boleh tinggal. Cuma kadang-kadang ada la tinggal si kakak dengan mama dia.

For those yang tanya aku sebab apa, anak demam batuk. Makin terok melebihi 4 hari tak bawak anak pi hospital. Dua kali okey aku bawak anak pi hospital mintak doktor periksa anak. Doktor cakap anak ok takdak apa. Masa hari kelima Makin terok aku bawak pi emergency terus baru depa kalut nak x-ray then baru nampak kuman dekat paru-paru tu.

Gambar - Syuhada Redzuan
Masa anak dalam wad tu aku tanya doktor apa punca anak saya jadi macam ini doktor. Doktor cakap punca kahak terlalu banyak sebab tu kena jangkitan kuman. Then doktor ada tanya dalam family you ada orang merokok tak? Aku terus cakap haa ayah dia (perokok tegar) tapi ayah dia selalu smoke kat luar rumah. 

Doktor tanya ada, lepas husband you smoke dia terus peluk anak ke apa? Aku cakap ada la jugak doktor. Kadang-kadang pi mana-mana husband smoke dia terus dukung anak ni. Doktor terus cakap sebenarnya tak boleh mama.

Even husband you merokok jauh ka dekat dia still bahaya dekat anak-anak you. Asap rokok still bahaya dalam jarak 10 meter kalau husband you smoke di luar rumah pon masih besar kemungkinan asap rokok masuk dalam rumah.

Racun yang melekat kat baju kita tu dipanggil third hand smoker. Terhidu racun rokok bahayanya sama macam second hand smoker seperti perokok pasif. Mama tahu tak kalau husband you smoke asap rokok tu kena dekat baju husband you? Muka dia? Kat rambut dia? So walaupun husband you tak smoke depan you and anak-anak asap tu still lekat kat badan dia. Bila balik sentuh anak, cium anak.

So secara tidak langsung asap rokok akan terkena dekat you and anak-anak. Effect merokok kepada secondary dan tertiary smoker sangat merbahaya. So lepas ni mama make sure your husband kalau balik ja rumah mintak husband you mandi tukar baju semua baru boleh sentuh anak-anak ya and kalau boleh dalam masa sebulan ni jangan bawak anak you keluar. Biar anak you betul-betul sihat dulu.

Gambar - Syuhada Redzuan
See, sebelum ni aku ada cakap dengan husband jangan smoke dalam rumah. Kadang-kadang dia curi-curi smoke dalam toilet. Kadang kat balcony rumah. Dah anak jadi macam ni dia slow-slow nak berhenti tapi dia cakap makan masa. 

Okey takpa tapi aku dah warning awai-awai nak hisap jugak rokok, lepas balik tak reti mandi sila tidoq luaq. Lantak la orang nak kata aku isteri derhaka ka apa. Aku yang merasa penatnya macam mana jaga anak. Sampai tak tidoq tak makan. Now adik dengan kakak makin sihat belum pulih sepenuhnya lagi. Anak-anak ibu kena quarantine. Ibu harap sangat adik dengan kakak sihat macam sediakala.

Lastly untuk bapak yang ada anak kecik tu beringat la. Kalau gamak sangap sangat nak merokok keluar hisap jauh-jauh.


Lepas tu jangan la terus serbu pi kat anak. Sebab aku dah kena. So sama-sama kita beringat. Jangan sebab kita, orang lain yang dapat bahana. Buat suamiku, Mohon doa pada Allah agar dilembutkan hati awak supaya berhenti merokok. Hati kita Ni Allah yang pegang. Sekeras mana pun, sekukuh mana pon akan luntur insyaAllah dengan izinya 😊. - 30 April 2019.